Skriv ut den här sidan

Vanliga frågor

Jag är listad på en annan vårdcentral, kan jag besöka Boo vårdcentral ändå om jag behöver akut vård?

Ja, det går bra. Du behöver inte vara listad för att besöka oss vid akut sjukdom. 

Hur bokar jag tid?

Tid kan du boka via 1177.se (Mina vårdkontakter) på webben eller ringa 08-747 57 23 och välj tidsbokning. Du kan också ringa din läkare på dennes telefontid. 

Får jag träffa samma läkare varje gång jag har bokat ett besök?

Vårt mål är att du alltid ska få träffa din läkare. Då denna inte är i tjänst erbjuds du tid till någon av de läkare som ingår i samma team.

Kan jag byta till en annan husläkare om jag vill det?

Det går bra. Prata med någon av oss så hjälper vi till.

Min pappa kan inte så bra svenska. Kan ni hjälpa till med tolk och hur mycket kostar det?

Om du inte pratar svenska kan vi hjälpa till att boka tolk till besök hos oss. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök. Tjänsten är gratis.

Jag har ett frikort från en annan vårdcentral. Gäller det hos er också?

Ditt frikort gäller i alla landsting i hela Sverige. 

Jag vill lämna in ett urinprov och få det kollat. Kan jag bara komma förbi och lämna det?

Nej, det går inte bara att komma förbi att lämna in det på labbet. En läkare måste skriva en remiss till labbet så att de kan registrera ditt prov och därför måste du först ha kontakt med en läkare. Du måste också ha rätt provtagningskärl som du kan hämta på labbet.

Jag skulle vilja läsa vad som står i min journal. Hur gör jag då?

Kontakta din läkare eller sköterska om det gäller journal efter 1994. Tidigare journaler finns hos Landstingsarkivet i Stockholm, se deras webbplats landstingsarkivetstockholm.se

Du som är 18 år eller äldre och vill läsa din Journal via nätet, kan göra det via säker inloggning med e-legitimation på 1177 Vårdguiden. Du kommer att kunna läsa historisk data från och med 1 januari 2016.

Cellprov

På 1177 hittar du information om cellprov för kvinnor.